Fulfilment

E-Fulfillment, czyli optymalna logistyka dla e-commerce

Handel z każdym rokiem w coraz większym stopniu przenosi się do sieci. Magazynowanie w sklepie internetowym, dostawa i wysyłka towaru to jednak procesy, które nie mogą odbywać się wirtualnie. Z drugiej strony magazynowanie towaru na własną rękę to źródło ogromnych kosztów w początkowym okresie działalności sklepu – niezależnie od tego, czy chodzi o mały startup, czy e-sklep, w którym zainwestowano spory kapitał. Dlatego coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na outsourcing usług logistycznych, czyli fulfillment (w Polsce dość popularna jest także pisownia „fulfilment”). Na czym polega ten outsourcing magazynowy i jakie korzyści czerpie z tego sklep?

Logistyka e-commerce – wyzwanie, przed którym staje rozwijający się sklep internetowy

Każdy, kto rozpoczyna handel w sieci szybko zauważa, że logistyka ecommerce to źródło znacznych wydatków. Pakowanie paczek, wysyłanie paczek, przyjmowanie dostaw, obsługa zwrotów to koszty ludzkiej pracy i czasochłonne zajęcia. Magazyn w sklepie internetowym jest również kosztowny, jak w sklepie stacjonarnym – należy się liczyć z kosztami jego wynajmu i jednocześnie posiadać system do obsługi logistycznej.

E-Fulfillment to obsługa sklepu internetowego przez zewnętrzną firmę, która pomaga w zoptymalizowaniu kosztów. Dzięki temu więcej kapitału można zainwestować w towar i reklamę, oszczędzając na kosztach logistyki. Fulfillment jest opłacalny, ponieważ oferują go wyspecjalizowane firmy, które dobrze wiedzą, jak optymalizować koszty i podnosić efektywność logistyki. Poza tym przedsiębiorstwa oferujące e-Fulfillment korzystają z najnowszego oprogramowania, które nie jest dostępne ze względu na koszty dla bardzo wielu sklepów z branży e-commerce.

Więcej niż magazyn dla sklepu internetowego. Co obejmuje fulfillment?

Fulfillment to znacznie więcej niż outsourcing magazynu. Co obejmuje usługa?

  • Kompleksowe zarządzanie magazynem – właściciel sklepu jest jedynie zleceniodawcą
  • Kompletowanie i wysyłka zamówień do klientów
  • Przesyłki kurierskie (często w niskich cenach w porównaniu do regularnych)
  • Automatyczne wystawianie dokumentów dla klientów sklepu
  • Obsługa zwrotów wedle wytycznych klienta

Niektóre firmy oferujące fulfillment zajmują się przy okazji doradztwem biznesowym dla branży e-commerce. Bywa ono bardzo przydatne między innymi w przypadku, w którym klient pragnie rozpocząć sprzedaż na rynku zagranicznym. Outsourcing logistyczny oferowany w Polce dotyczy również całego świata. Dzięki doświadczeniu partnera zapewniającego fulfilment, sklep internetowy może niemal z dnia na dzień stworzyć oparty o najnowsze technologie efektywny system dostaw, nie przejmując się logistyką i magazynem.

Fulfilment – wszystkie korzyści

Jakie wymierne korzyści zapewnia fulfilment?

  • Brak konieczności zatrudniania pracowników, których zadaniem jest realizacja zamówień i obsługa magazynu
  • Oszczędność czasu przeznaczanego na realizację zamówień
  • Oszczędność ze względu na brak konieczności zakupu oprogramowania obsługującego procesy logistyczne
  • Magazyn w sklepie internetowym dopasowany do aktualnych potrzeb firmy – brak konieczności przenoszenia magazynu w przypadku dynamicznego rozwoju
  • Wygodna obsługa zamówień w sklepie internetowym – dzieje się to automatycznie
  • Szybki kurier – możliwość realizowania dostaw w Polsce, a nawet za granicą na drugi dzień od złożenia zamówienia
  • Realizacja zamówień 24 godziny na dobę lub w wydłużonych godzinach – tak pracuje większość firm oferujących fulfilment
  • Efektywna realizacja zamówień w szczytach sprzedażowych – na przykład w okresie Bożego Narodzenia

One Stop E-commerce

Współczesne standardy wielokanałowej sprzedaży (omnichannel) stawiają wysokie wymagania również przed procesami logistycznymi. Fulfilment jako usługa coraz mocniej przesuwa się w stronę koncepcji One-Stop e-commerce. U jej podstaw stoi założenie, że najbardziej efektywna sprzedaż ma miejsce, gdy e-sklep współpracuje w ramach outsourcingu z tylko jednym partnerem. Współczesny fulfilment to wiec nie tylko procesy logistyczne i magazyn, ale również IT, usługi księgowo-finansowe, a nawet obsługa klienta. Gdy te wszystkie zadania powierzamy jednemu podmiotowi, uzyskujemy efekt synergii, który przekłada się na oszczędność kosztów na poziomie nawet 20%. Z kolei przedsiębiorstwo z branży e-commerce koncertuje się wówczas na podstawie swojej działalności – towarach, sprzedaży i reklamie.

Fulfillment jako optymalizacja logistyki zwiększająca zadowolenie odbiorcy

Opisując współczesny fulfilment warto pamiętać, że na końcu łańcucha logistycznego znajduje się zadowolenie klienta, od którego tak naprawdę zależy sukces sklepu. Zoptymalizowane procesy logistyczne przekładają się na niższe koszty dostawy, szybszy czas realizacji zamówień, z czym nie zawsze radzą sobie zwłaszcza początkujące sklepy.